Radar nebo antiradar?
Dnes mi kolega přeposlal dopis jednoho pacifistického hnutí. Dovolte mi na něj reagovat.
Už dříve jsem si ujasnil, že jsou věci, které se mi nelíbí, ale které musím nechat být takové, jaké jsou. Amíci se rozhodli, že tady bude radarová základna. A tak bude. S tím nic nenadělám, jejich síla je obrovská. A tak to neřeším.
A neřeším to ještě z jiného důvodu: nerozumím tomu. Copak si může někdo na mé úrovni udělat relevantní názor na něco, o čem celkem nic neví? Copak já rozumím mezinárodní situaci? Copak mám za sebou výzvědné služby? Copak vím, jak funguje armáda? Copak jsem schopný posoudit, kdo s kým jakou hru hraje? Já myslím, že to nejsou věci, ke kterým bych měl právo se vyjadřovat.
Nemám rád amíky (o lidech nemluvím), některé činy jejich vedení považuji za čisté zlo. Ale to si musejí srovnat se svým bohem, já je soudit nebudu.
A nyní k samotnému dopisu. Je psán z pozice ovcí. Ty nikdy ničeho nedosáhnou. Není přece možné si stěžovat na okolní svět, že jim nevěnuje dostatečnou pozornost. Pozornosti přece každý má tolik, kolik si zaslouží. Někdo si ji kupuje, ale daleko lepší je si ji vydobýt silou myšlenky. Autoři textu píší, že jsou jich miliony. No jo, ale miliony lidí, co nezvednou zadek, aby něco udělali. Stížností na současný stav věcí není cesta k prosazení čehokoliv.
A ostatně i oni hladovkáři si nedokázali získat respekt. Chudáci dostali hlad a lekli se, že na ně svět zapomene a tak z toho vycouvali. Přitom si neuvědomili, že právě měli vydržet a dotáhnout to do vítězného konce. Ono by se stejně s radarem nic nezměnilo, ale to je fakt trapný pohled na týpka, co ukončil hladovku a cítí se jako vítěz. A dokonce moralizuje.
Co bych autorům doporučil? Aby to nechali plavat a smířili se se stavem věcí. Radar je neodvratitelný. A nebo aby začali aktivně bojovat. Asi nejlépe zahájit gerilovou válku. Dnes se tomu vlastně říká terorizmus.
Komentáře
Článek byl komentován 16x.
-
Radek on
Út, 14th Říj 2008 10:53 am
-
Jindřich on
Út, 14th Říj 2008 3:29 pm
-
Jindřich on
Út, 14th Říj 2008 3:36 pm
-
Berka on
Út, 14th Říj 2008 6:21 pm
-
Radek on
Út, 14th Říj 2008 8:02 pm
-
dkl on
St, 15th Říj 2008 8:10 am
-
Berka on
St, 15th Říj 2008 8:34 am
-
dkl on
St, 15th Říj 2008 9:41 am
-
Radek on
St, 15th Říj 2008 10:59 am
-
Radek on
St, 15th Říj 2008 11:07 am
-
dkl on
St, 15th Říj 2008 11:13 am
-
Jindřich on
St, 15th Říj 2008 6:31 pm
-
Radek on
St, 15th Říj 2008 6:48 pm
-
Berka on
St, 15th Říj 2008 6:51 pm
-
Berka on
St, 15th Říj 2008 10:46 pm
-
Radek on
Čt, 16th Říj 2008 7:44 am
To je zajímavý pohled na věc, podobně podobné aktivisty vidí Misantrop. Kdysi jsme měl jiný názor, ale dnes už s vámi oběma v podstatě souhlasím.
Mimo jiné z toho vyplývá, že referendum je blbost non plus ultra. Aby kdejaký dědula z vesnice, který nemá ani šajn o politickém pozadí, rozhodoval o radaru, je absolutní nesmysl.
Radku, já bych nepodceňoval úsudek dědulů z vesnic.
Americani u nas ten radar potrebuji a nase vedeni se bude svazit z toho vytriskat co nejvic. Handrkuji se o tadyto a tamhleto, ale myslim si, ze na naprostou vetsinu lidi v CR to nebude mit zadny vliv s jedinou vyjimkou a tou je to, ze nekteri lidi se budou citit bezpecneji a druzi nebezpecneji. Az na par prkotin se pro normalniho cecha nezmeni nic.
Abych řekl pravdu, tak i volby mi přijdou stejně úchylné, jako referendum, politika nebo demonstrace. Ale to je asi na samostatný článek.
Dědulu z vesnice jsem vzal jako prototyp člověka, který se “vyzná” v politice. Já se třeba veřejně přiznávám, že můj děda z města se taky “vyzná” v politice.
Ale tady vůbec nejde o úsudek, tady jde o informace. Informace potřebné k rozhodnutí dědula z vesnice nemá, stejně jako ty informace nemáme ani my z “města”. Otázka je, jestli je to tak správně.
Pokud si přiznáte, že o některejch věcech “nemáte právo se vyjadřovat” tak prosím nechoďte k volbám.
U kauzy s radarem přece vůbec nejde o technický detaily, ale o to, na čí stranu se přidáme. Pokud tu radar bude, veřejně podpoříme americký politický systém výměnou za riziko a peníze. Pokud tu radar nebude, dáme tím najevo že víc věříme Rusku, že realizuje svoje hrozby, než Americe, že nám v případě ohrožení helfne. Je to obyčejnej kšeft, kterej chápe každej dědek v hospodě a na kterej může mít každej názor.
Pak je tu i lokální hledisko: kdyby to mělo stát za mojí stodolou, pak bych se bouřil a byl bych plně v právu. Nemůžeme výměnou za podporu západní demokracie hodit přes palubu demokracii místní.
[dkl] Přiznávám si, že o některých věcech nemám právo rozhodovat. A u voleb jsem byl naposledy někdy v roce 93. Přesně tak to cítím, nerozumím tomu a tak se do toho nemíchám.
Jestli je radar volba mezi Ruskem a Amerikou, to je jen jedna z interpretací, pravděpodobně vznikla mediální kampaní. Na této úrovni se lze rozhodovat leda pocitově. Přiznám se, že takovéto velmocenské hry moc nechápu – nemám vstupy. Bavilo by mě o tom číst za padesát let, až to bude zpracováno pěkně po lopatě historiky.
Kdybych se měl vyjádřit k pocitu, jestli bych raději Rusko nebo USA, tak bych spíš volil Rusy. Amerika dělá samé evidentní průsery, koncentrační tábor na Guatamanu, vyzbrojování Izraele nebo anexe Iráku, to jsou podle mě zločiny, které jim asi nezapomenu.
Lokální hledisko někdy musí jít stranou, když jde o větší věci. Představ si, že by někdo neprodal políčko 5 x 5 metrů jen pro to, že k němu má vztah a zablokoval by tím stavbu potřebné dálnice. Někdy se holt musí uvažovat globálě. Každé rozhodnutí, každá změna, někoho poškodí.
Rezignace není řešení.
Tady přece nejde o problém, ke kterýmu by existovaly exaktní vstupní data, který by šly exaktně zpracovat a z kterých by vypadl exaktní výsledek typu “Rusko-USA 15:20″. Tohle je politika a nikdo, ani ten největší expert, nemůže rozhodnout, co je dobře a co špatně. To záleží jen na subjektivním hodnotovém žebříčku lidí, a přesně o tom je i volba zda radar nebo antiradar. Radar je jen symbol určitýho způsobu uspořádání společnosti a postoje k ostatním státům.
“Představ si, že by někdo neprodal políčko 5 x 5 metrů jen pro to, že k němu má vztah” – ochrana soukromýho vlastnictví je přece podstata demokratickýho kapitalismu. Představ si, že bys s tim políčkem měl podnikatelskej záměr a stát by ti tak zmařil investice.
Mimochodem, tohle přesně je případ obchvatu kolem Český Skalice. Je tam jeden člověk, kterej má sběrnu surovin. Obchvat před ní končí a začíná zase za ní, a díky tomu ho nelze používat. Je to snad vina toho člověka? Měl by přistoupit na nabízenou výkupní cenu, která podle něj nestačí na zřízení provozovny jinde? V žádném případě! Hlavní viník je stát, kterej klidně začal stavět obchvat, aniž by měl vykoupený pozemky, a teď se snaží tlačit potřebností silnice na majitele pozemku.
Nebo D11 u HK – jak mohl stát začít stavět dálnici někam, kde nemá vykoupený pozemky? Pak je samozřejmě jednodušší udělat z Havránkový bestii bránící obecnýmu blahu a vystavit ji tlaku veřejnosti.
Wow, to se nám to tu pěkně rozohnilo. Rezignace je řešení. Odmítám věnovat prašivé politice veškerý svůj volný čas jen abych zvolil správně. Jsem pečlivý člověk a bez nedostatku vstupních dat se nedokážu rozhodnout. To, co je mi prezentováno médii, nebo tvůj (dkl) zjednodušený pohled na věc, mi dostatek vstupních dat nepodává. A ani dědovi z dědiny.
Pokud nechci být politolog, nemám nikdy z mého pohledu dostatek vstupních dat a tedy potřebuji věřit nějaké jiné autoritě. Leč tuto autoritu marně hledám.
A jestli budu volit, tak jen kvůli tomu, abych nedal šanci většímu zlu a necítil se morálně zodpovědný za případný průser, který tu může nastat.
A ještě jedna poznámka k tajemnému dkl, který je beztak Dan Kolman. Mějme takovéto zadání:
Jsi hlava státu někdy v daleké budoucnosti a musíš někam ve svém státě umístit generátor pitné vody. Bez tohoto generátoru se lidé neobejdou, ale generátor zároveň silně znečišťuje a poškozuje životní prostředí. Někam ho dát musíš, což se ale samozřejmě lidem v té lokalitě nebude líbit.
Jak to uděláš, abys nepotlačil jejich osobní práva? Nabídnutí jiné lokality pro bydlení není z tvého pohledu řešení, co tedy udělat? Nechat všechny umřít, aby nebyly potlačeny práva jednotlivce?
Haha, srovnávat pitnou vodu se silnicí, to už jsem dlouho neslyšel:-)))
Rozdíl je v tom, že pro silnice většinou existuje mnoho variant, a vybere se ta, která vede přes pozemky někoho ze zastupitelstva.
Pro radar nepochybně existuje taky mnoho variant, a umístí se nakonec tam, kde budou lidi nejmíň křičet. Takže bejt starosta obce poblíž, křičim jak o život:-)
dkl: mezi Rusama a Americanama bys dal prednost Rusum? Tak to je šok. Americani haji sve zajmy. Irak je pruser, Quantanamo taky, je toho hodne. Kdyz se ale podivas na historii Ruska a vsechny ty vyhlazovani kozaku a Polaku za 2. svetove valky, pak Ukrajina, Afganistan, Cecensko, Madarsko, kde slo o krvava stretnuti s desetitisicama az milionama mrtvych, ja bych dal od Rusu ruce pryc.
dkl: A kde vidíš, že bych srovnával? Ve včasném plánování silnic a odkupování pozemků s tebou souhlasím. Dávám jen příklad, kdy menšina prostě musí ustoupit většině. Nikdy se nezavděčíš všem a něčí demokratická práva budou na úkor jiných potlačována. Tak to chodí, život je boj.
[dkl] Rezignace není řešení, to se shodneme. Ale na světě jsou mrtě věcí, kterými se člověk může zabývat a stihne toho strašně málo. A tak úvahy o politice, která na mě nemá vliv a kterou stejně neovlivním, pokud nebudu aktivní politik vynechávám. Pořád mi toho zbývá dost.
Ono to zní tak dost přízemně, ale taková použitelnost našich aplikací nebo problém, že máme na zahradě spousty slimáků, se mě týká daleko víc než jakýsi radar někde, ani nevím kde.
[Radek] Já neumím ani zjistit, co je to větší zlo, kterému je třeba se postavit. Tak třeba radar. To před volbami nebylo téma a tak lidé bláhově čelili jinému zlu
[Jindřich] To o těch Rusech a Američanech jsem psal já. Americké průšvihy jsou teď. Vše, cos vyjmenoval, byl Sovětský svaz. A druhá světová. Nemám problém s Němci, přestože ve 2. světové toho natropili dost. To byla jiná doba a jiná generace.
Berko, skin, který si zvolil pro blog je moc pěkný, ale má jednu velmi zásadní vadu, na kterou narazil v těchto komentářích Jindřich. =)
Use Whitespace to Indicate Relationships Between Content Elements
Pokud chceš mít u svých příspěvků obrázek, zaregistruj se na gravataru!